Linssoppa vs köttbulle

Igår hade jag en diskution med Lasse, en av mammas kompisar. Det hela började med att mamma, Cherstin och Lasse pratade om Tom Singer eller vad han hette. Jag visste inte vem det var och frågade. Enligt Cherstin och mamma var han en flummig filosof som hade retard åsikter. Enligt lasse var han mer eller mindre en gud.
Iallafall så hade åsikter som att människor, djur och växter har lika lite, eller lika mycket värde.
Vilket satte igång en diskussion om att jag är vegetarian.
Jag sa då att jag inte äter kött för att jag mår bättre av det. Lasse tyckte då att jag inte var en riktigt vegetarian. (Vad är en riktigt vegetarian?) Jag utvecklade mitt svar till det är:
Jag mår bättre av att inte äta kött, dels kroppsligt och även psysiskt. Jag blir piggare, mer koncentrerad och allmänt gladare av att inte ha tuggat kött i magen. Sedan så tycker jag att köttindustrin är ett slag i magen, både för djuren och även för mänskligheten. I det att vi behandlar djuren som en produkt. Djuren avlas fram i trånga burar, lever sitt liv där medans de inväntar slakt. Under tiden i sin bur proppas dom fulla av gojja som ska göra att de växer snabbare, allting går emot naturens lagar. Sedan slaktas dom. Köttet proppas med tillsattser för att ge illusionen att det är mycket, mer och mest kött. Och så äter en random Svensson familj köttet, slänger det som blir över. Hejhej slöseri!

Hur är detta ett slag i magen för mänskligheten? Jo så här:
Vi är människor, som anser oss ha ett högre vetande. Ändå så behandlar vi djur, som levde här innan oss, som skit. Vi tog över och skövlade allt. Skog, djur osv.
Ska vi då inte som människor kunna handskas med djur på ett sätt som är lite mer "värdigt vår höga status?"
Tydligen inte.
Är vi då så bra som vi tror?
Jag tycker inte det.
Vi behöver inte ha stora farmar där vi producerar djur likt mobiltelefoner. Det kommer finnas gott om mat ändå. Om djuren får leva enligt naturen så kommer dom må mycket bättre och där med kan de bli fler. Blir det inte mer mat då? Svar ja. Det kanske är lite jobbigare att få tag i maten, men så jävla lata är vi väl inte? Tydligen.
Vi behandlar djuren som vi behandlade judarna under Andra Världskriget. Vi behandlar djuren som vi behandlar ofödda barn.. Vi behandlar djuren som vi behandlar en som "inte passar inte i vårt samhälle".
Djuren har en själ. Det finns någonting som heter djurvärde. Om dom nu fanns här innan oss, ska vi då inte behandla dom med lite respekt kanske?
Tydligen inte.

Efter att ha haft denna diskussion så kom Lasse fram till att jag var en riktigt vegetarian. (Åter igen, vad är en riktigt vegetarian?) Jaha tänkte jag och typ, visste inte riktigt vad jag skulle svara. Mina åsikter är accepterade av en man på 50+. Mitt liv är fullbordat eller vaddå?
Det visade sig iallafall att Lasse hade då varit vegetarian i ett år, sedan träffade en brud som bar hem stekar och han kunde inte säga nej nu när hon hade varit så snäll och gjort mat till honom. Detta resulterade att han inte var vegetarian längre. Han grämde sig så över att han hade svikit sina ideal. Då kom ett personligt påhopp i från mig,
om han nu hade haft lagom mycket stake i sig så hade han kunnat säga nej till köttet. Toffel användes också rätt flitigt.. Han försvarade sig med att han tycker ändå att kött är gott, och hon hade ju jobbat så mycket med maten.
Men ät kött då sa jag och blev lite sur över att en fullvuxen karl inte kunde ha bestämda åsikter och grämde sig som en liten treåing med beslutsångest. Vill du ha kött, ät kött då. Sluta sitt här och gnäll över dina jäkla ideal. Bestämmer du dig för att svika dig själv av ren vilja, så lev med det eller gör någonting åt det.
Det höll han med om och sköt ifrån sig sin tallrik med uppätna köttbullar.
Och stoppade in en sked linssoppa och fortsatte med att om det nu var så viktigt för honom att uppfylla sin flickväns behov med att laga sönder arbetat kött från ett djur som blivit illabehandlad så får han väl göra det. Toffel toffel toffel. Om han ska sitta och gräma sig över det, så kan han göra det vid sitt egna köksbord, inte mitt.
Diskussion över.

I övrigt så tycker jag att den där Singer är lite knepig.
Det finns olika typer av värde. Människorvärde är ett, djurvärde är ett. En människa har själ och ande, ett djur har själ. Det är bara olika helt enkelt. Men detta betyder då inte att man har rätt att behandla olika varelser dåligt.
Det tänker jag minsann säga till alla jävla politiker och diverse människor som ska styra länder i olika sammanhang, att ska man favorisera olika varelser så sjunker det eprsonliga värdet ganska lågt.
Alla har rätt att leva, over and out.

Kommentarer
Postat av: Anonym

me liked this alot!!!!

2007-12-19 @ 14:28:07
URL: http://heartshaped.blogg.se
Postat av: linnea

härligt där! =)

2007-12-20 @ 00:41:17
URL: http://watermelonjuice.blogg.se
Postat av: Linda

jajamän.

2007-12-20 @ 20:51:00
URL: http://cocoscreme.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0