Mer mer mer...

Imorgon är det jul. Jaha. I år med. Det har blivit en över kommersiell och brutal slakt helg. I december köper svenskarna för 62 miljarder kronor. Det är 7000 kr per person, små spädbarn inräknade.
Ursäkta men hur fan går det ihop? Jag har personligen handlat denna månaden för 1200 kr. Då måste ju närmsta människa ha handlat för över 10.000 kronor för att det ska gå ihop! Alltså, det är mycket pengar.. Det är bara december. Ett land på nio miljoner människor handlar upp för sextiotvå miljarder kronor på trettien dagar. Rädd.

Jag och Lina såg på Jamie Oliver idag, hans jul special. Det var groteskt. Han springer runt och klappar kalkoner och gäss och sedan två sekunder senare står han där i köket och: yes mi lov, now we're gonna put tis turkey in di oven.
Usch.
Nej.
Ät inte dom du en gång lekt med?
Hallå?
Den regeln finns till och med på dagis.
Han gav iallafall en massa recpet på olika rätter, vissa såg riktigt goda ut. Men sedan så hällde han gås och kalkonfett över potatisarna för att det gav en sådan fin yta. Vet du vad olja är lilla gubben? Mycket bättre.
Det enda som blev godkänt var de olika kålhuvuderna han gjorde. Det såg så gott ut! (minus anjovisen han hade i kryddsmören som han hällde över.)
Jag ska skicka Jamie receptet på min Quorn-broccolipaj! Den ska jag för övrigt äta imorgon.
Kanske, om jag är snäll nog så lägger jag upp receptet här.

Vidare in på den där slakthelgen kan ni lista ut själva vad det är jag menar.
Om vi handlar på 62 miljarder, undrar hur många djur som produceras och dör för denna  högtidshelg.. Och Jesus som var jude. Han åt inte ens gris, så varför ska vi sätta i oss skinka, köttbullar, prinskorv, sylta.. ööh, ja vad man mer nu äter som kommer från grisen på jul.

Men i övrigt så ser jag fram emot julen i det faktum att imorgon är hela familjen samlad. Mamma kommer hit för att titta på Kalle Anka och äta (Hon har massa veggiemat till mig!!) På tisdags fyller pappa år och mormor och morfar kommer hit. Julsamtal med farmor och farfar är det också. Är så überdålig på att ringa ner till Österrike, men på julen blir det av! På onsdag är det den tradionella middagen hemma hos mormor och morfar. Mormor kommer koka blomkål till mig med smör och gottigott :]
Ja, i det kommer jag se fram emot julen. Gemenskapen.
Resten, det får vara.

Kommentarer
Postat av: linnea

det där visste jag inte alls. fram tills igår så kunde jag faktiskt inte ens säga om det var jesus födelse eller död som vi firade. så jävla mycket bryr jag mig om den här jäkla högtidens betydelse alltså.shett. jag blir galen

2007-12-23 @ 23:32:55
URL: http://watermelonjuice.blogg.se
Postat av: jennifer

jag har inte ens tänkt på att jesus var jude..... haha,sjukt.

2007-12-24 @ 23:39:05
URL: http://deliverthem.blogg.se
Postat av: Linda

haha, precis. äkta julanda? köp till du storknar och överkonsumera tills du spyr.

för det är ju det dagens moderna jul går ut på.

2007-12-26 @ 17:05:29
URL: http://cocoscreme.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0