Tindrande ögon of the ladies

Idag så struntade jag i att gå på Bild & Form lektionen, för jag tycker det är ovärt att bara slinta med morakniven och skära sig i händerna. Istället så gick med med Amandah till Kupan för att spana in secondhand utbudet.
Det resulterade att jag fick ett par byxor för tjugo kronor. Ett par byxor jag har letat jättelänge efter, så det var värt!

I alla fall, där inne så tittade jag mig omkring och slängde då och då en blick på människorna som var där. Gamla människor och unga som verkade ha vegetarianintriktningen allihopa. En barn familj var nog också där, för jag hörde en unge tjuta. Men det fick mig att tänka efter lite grann.. Varför handlar just dessa grupper just på en secondhand?
Och på vägen hem tänkte jag mycket på det.
För oss veggisar är det nog mer än fråga om konsumention. De varor vi köper har inte någon efterfrågan på samma sätt som en ny Peak-jacka osv. Vilket resulterar i att utbudet minskar om inte med 0.0000087 % eller något. Och eftersom att vi månar om djurens rätt osv så är det bättre att köpa en använd ulltröja än att köpa en helt ny för då slipper i alla fall ett får bli massakerad av en hårdhänt bonde.

Parantes:
Alla bönder är då inte hårdhänta när dom rakar fåren. Jag har varit med en bonde när han gjorde det en gång.
Men jag har sett på TVdokumentärer bänder som rakar sina får så dom börjar blöda och i många fall åker hud med.
Slutparantes.

Varför är då de gamla där. Nostalgi? Gamla kläder passar deras äldre kroppar? Äsch, jag vet inte.
Men jag såg två äldre som stod och diskuterade hur mycket bättre dom sover om natten när de har köpt en pin med Årets Kram på. Och de kände att de gjorde någonting för de mindre lyckligt lottade människorna på vår planet. Och jag stod där och små log, det är så mysigt att se gamla tanters ögon glittra med lycka.

Men jag kunde ändå så inte hjälpa att få känslan från vissa människor som var där, att jag som ung med en ganska tydlig skyltad vegetarianstil bara är en av flera trädkramare som bara faller för ett grupptryck och slutar äta kött för att min bästa vän gjorde det eller något.
Fnys.
Jag tänker faktiskt lämna det där okommenterat och trotsigt knapra på min morot. Och så får dom väl tro det just nu. För en massa trångsynta människor orkar jag inte med just idag. Jag har fått nog av dom denna helgen.
Och det kommer nog ta lite tid innan jag orkar slösa luft på dom..

Amandah hittade för övrigt en massa söta tyger. Och världens snyggaste gardiner, så nu är jag lite avis på henne.

Men nu ska jag dricka upp mitt te och sova middag tror jag.

Kommentarer
Postat av: jennifer

Heja secondhand!
Nej till nya ulltröjor, ja till gamla ;D

2007-11-26 @ 17:29:31
URL: http://klantskalle.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0