Världskrig mot människans ego

För övrigt så har vi börjat läsa om Israel-Palestina konflikten i historian. I samma veva som vi har läst om islam i religionen. Självklart uppstår det diskutioner om vem som har rätt och varför. En massa tjat helt enkelt. Jag tror knappast att en gymnasieklass kan lösa en konflikt som pågått sen ca 600 e.Kr. (Men jag tror ändå att vi lyckas bättre än USA..)
I alla fall så kom vi in på en du-jag-mitt-ditt-diskussion. Vad kan man beräkna som sitt eget och vad tillhör den andra. Vi kom fram till att det enda man äger är sig själv.
Och min vän Emma B skrev en gång ett mycket bra inlägg som jag länkar till: http://emmaversuschark.blogg.se/1210177194_nr_ska_ngon_kpa_mnen.html
Det tjejen skriver är väldigt klokt. Ja, det är till och med väldans klokt.
Jag tycker det är onödigt att bråka om någonting som funnits långt innan människan fanns. Ur religiöst synpunkt eller vetenskapligt. Människan kom sist hit! Alltså, har inte vi någon äganderätt what so ever! Jorden är sin egen. Man bråkar inte om den. Den finns där, vi bor där. Det är onödigt att bråka om lite jord, om en liten pryl, om olja. Tekniken har utvecklats, jorden har förstörts, det enda som är som det alltid har varit är människans ego. Och den blir vår undergång. Så alla svenskar, amerikanare, kineser, araber, judar, indier, ja alla människor, bröder och systrar. Ge fan i att kriga och förstöra vår jord. Vilken religion du än har, så är jorden en gåva. Och jag tycker det är jävligt elakt att bajsa så mycket på sin present. Usch och fy!
Om alla hade delat med sig av det som är "ens eget" så hade det funnits så mycket över till alla.

Slutligen vill jag citera från en av mina favoritfilmer, Smala Sussie:
All this stuff is making me old,
it's dangerous to live, I'm told.
This planet looks so cute, but it's cold.


Människan behöver en Messias för att överleva. Och då pratar jag inte om Di Leva. Utan en stor kosmisk övermakt för att hålla människans egon i shack. Dock är Di Leva väldigt klok i det han gör..

Kommentarer
Postat av: Luna

Ursäkta vad har USA med det & göra?! USA VAR BLAND DEM SOM STARTA FN! så säg inte sverige eller om du menade din skolklass lyckats bättre än dem!!! Sverige bara tjatar & gnäller & sänder lite pengar (KANSKE) då & då.. VI ÄR SÅ DJÄVLA KONFLIKT RÄDDA I DETTA LANDET SÅ MAN GRÅTER!!

Så snacka inte för mkt illa om USA, för dem kan iallafall bilda sig en åsikt än vårat land..

2008-05-18 @ 19:39:09
URL: http://thegirlnextdoor.bloggagratis.se
Postat av: Luna

svar: Israel vill ha Palestina som deras.. Dem tillåter inte Palestina vara sitt eget.. Är det inte det som är det stora hela ? nu iallafall ?.. Palestina har ingen chans att försvara sig..

Bara för judar bor i USA så det deras problem? hmm.. jag missförstår nog dig tyvärr..

2008-05-19 @ 02:25:51
URL: http://thegirlnextdoor.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0